Je hebt iets moois aan te bieden, een workshop, training of leergang, Je aanbod is uniek en het gaat verder en dieper dan veel ander aanbod. Je hebt nog geen landelijke reputatie opgebouwd en geen naamsbekendheid buiten je eigen netwerk, dus je moet het van iets anders hebben. Hoe bereik je je publiek?
Nou verwacht je na zo’n zin misschien dat je in dit blog het briljante antwoord op die vraag gaat lezen. Laat ik die verwachting meteen ‘managen’. Dat antwoord hebben we níet.
Traditionele vraaggerichte marketing
Klakkeloos een marketingsysteem toepassen (weggever, aanbod in drie niveaus, VIP-training, mailfunnel – dat werk) past niet bij ons. Niet omdat we er ‘te goed’ voor zijn, maar omdat het niet past bij ons aanbod.
Als je een rationeel en instrumenteel aanbod hebt, werken de bekende communicatiesystemen prima. Geef je bijvoorbeeld een training waarin je deelnemers leren om uitstekende blogs te schrijven, dan kunnen potentiële deelnemers zich makkelijk een voorstelling maken van wat ze nodig hebben (goede blogs), wat ze gaan leren (kenmerken van goede blogs en schrijftechnieken) en wat dat hun gaat opleveren (beter gelezen blogs en daarmee meer interesse voor hun product of boodschap).
Een stap in het onbekende in communiceren
Maar hoe communiceer je een aanbod waarbij je mogelijke deelnemers geen idee hebben wat het hun kan opleveren? Sterker nog: waarvan je zelf niet weet wat het hun zal opleveren in concrete termen, alleen maar dat je aanbiedt wat nodig is voor veel mensen en voor de maatschappij? Want dat geldt voor onze leergang. Daarin leren deelnemers wat wij zelf ook aan het leren zijn: je niet meer richten op concrete, vooraf gedefinieerde resultaten (geld, succes, geluk). De diepte zoeken, voorbij wat we al weten en voorbij de schijn van controle. Doen waarvoor het vuur in ons brandt. Voorbij de afgescheidenheid, samen, op basis van wie ieder van ons werkelijk is en wat elke deelnemer de wereld te bieden heeft. Op weg gaan naar nog onbekende bestemmingen waarvan we alleen maar weten dat het goed en nodig is om ze te verkennen.
Die zoektocht levert al prachtige resultaten op, met coachees en samenwerkingspartners. We hebben een mooie groep mensen verzameld met wie we reizen in het niet-weten. Wat levert echte verbinding op als je concepten en controle loslaat? We krijgen toegang tot het verborgen potentieel in ieder van ons. Voor elkaar vormen we een unieke omgeving, die helpt om de kracht van bewustzijn positief in te zetten en echt bij te dragen in relaties en organisaties.
Ons aanbod: niet weten
Dat is geen marketingtaal. Met dit soort beschouwingen spiegel je mogelijke deelnemers aan de leergang geen mooie resultaten voor. Het enige wat we hun kunnen voorspiegelen, is meer niet-weten. We bieden aan wat we zelf hebben meegemaakt en doorleefd. We gaan diep, dieper dan anderen durven te gaan.
Ongemak, zoeken. Authentiek, dat wel. En samen met ons en de andere deelnemers. Met ons als zoekende gidsen, omdat wij al een tijdje bezig zijn om de wegen te verkennen en aan het ervaren zijn hoe je kunt reizen in dat onbekende land.
Een spiegel: niet zoeken, maar vinden
Afgelopen vrijdag spraken we iemand uit ons netwerk die ervaring heeft als marketeer van grote bedrijven als Shell en Unilever. Isabelle Peper wees ons erop dat we iets onmogelijks aan het proberen waren. Dat wij dachten te weten hoe we onze doelgroep kunnen definiëren met objectieve kenmerken, en dat ons verhaal van persoonlijke bewustwording ook voor hen zal gelden.
“Je weet helemaal niet, hoe mensen reageren, wat hun ervaring is en hoe hun pad zal lopen”, betoogde ze. “Je kunt niet voorspellen op welke woorden en ervaringen zij juist geraakt worden. Het enig relevante wat je wel weet, is je eigen ervaring, wat voor jou werkt, wat jouw weg is en wat jij graag wilt doorgeven.”
Die kwam binnen. Omdat we de waarheid daarvan erkennen. En omdat het betekent dat we de overtuiging moeten loslaten dat we alleen maar een goed marketingsysteem op de juiste manier hoeven toe te passen. Omdat we – au – moeten erkennen dat het oude niet meer werkt, en dat we niet weten.
Wat we wel weten, beseften we in het gesprek met Isabelle, is dat we willen werken met mensen die niet langer willen zoeken maar bereid zijn om te vinden. Zij hield ons voor: “Zolang je zoekt, is het antwoord nooit goed genoeg en blijf je altijd verloren. Pas als je bereid bent om in alles een deel van de waarheid te vinden, sta je open voor wat het leven je te vertellen heeft. En hoef je niet verder te zoeken want het ligt al voor je. Het is er al.”
Vandaar dit blog. In onze eigen taal, vanuit onze ervaring. In het vertrouwen dat ons enthousiasme, onze openheid en kwetsbaarheid ertoe zullen leiden dat de juiste mensen onze energie voelen en oppakken. Dat is onze doelgroep.
We gaan voorbij iets willen bereiken en willen grijpen en zoeken. Vanuit de intentie om te vinden. Vanuit loslaten. We zijn immers leiders in niet-weten!
Niet-weten
En daarmee zijn we terug bij onze kern. Bij wat we al jaren onze coachees meegeven: volg niet klakkeloos de raad of de modellen van anderen, blijf dicht bij jezelf en doe wat bij jou past.
Daarom is dit blog geen marketingtekst. Wel een uitnodiging, als je je aangesproken voelt door onze zoektocht in het onbekende. Door onze intentie om nieuwe wegen te verkennen, met reisgenoten die ook een concrete, eigen bijdrage willen geven aan de wereld. Als jij je aangesproken voelt, komen we graag in contact.
Wat daaruit voortvloeit? We weten het niet…