Groeien als ondernemer, hoe doe je dat?

Vorige week bezocht ik ter inspiratie (en eerlijk is eerlijk, ook dankzij de uitnodiging) weer eens een ondernemersevent: Groeicollege. Met inspirerende verhalen van succesvolle ondernemers. Toch ik miste iets.

De dagvoorzitters Kees de Jong en econoom Matthijs Bouman blonken wat mij betreft uit door hun rationele en oppervlakkige vragen en analyses van succesvolle ondernemers. Het verslag op internet van dit event: idem dito. Ze bevestigden het clichébeeld van ondernemerschap: groot, groter, grootst met veel spiral dynamics of management drives oranje.

Inzichten waar ik jaren geleden nog van smulde maar waar ik nu van zie dat het alleen maar mijn verslaving aan herkenning en lijstjes voedt. Wat heb je echt hieraan als ondernemer? Ik verwacht meer van een event gericht op ondernemers met een omzet van minimaal één miljoen euro per jaar.

Gelukkig kregen we ook een inkijk in de mens en de onbewuste onderstroom. Zoals in het inspirerende verhaal van CEO Raymond Cloosterman van Rituals. Door de persoonlijke ontboezemingen en concrete anekdotes van hem en andere sprekers kregen we meer inzicht in zaken waar je als ondernemer wel wat mee kan om succesvol te groeien.

Een succesvolle ondernemer gelooft in zichzelf

Cloosterman liet zien dat succes bij uitstek mensenwerk is en zich niet laat vertalen in één model of theorie. Door intuïtief te durven, doen en daarvan te leren. Cloosterman: “Het gaat niet om 1 maar om 1000 dingen goed doen. Continu leren, elke dag weer ploeteren op die zeephelling. Vallen en opstaan, en niet opgeven. En toch maar doorgaan omdat je erin gelooft”. Bij Rituals kwam de doorbraak na zeven jaar…

Een succesvolle ondernemer is in contact met hun gevoel

Cloosterman eindigde met een concreet voorbeeld dat voor mij illustratief is voor het verschil dat Rituals maakt. Hij vertelde hoe hij, als hij een nieuwe winkel binnenkwam, met de lichtval van de spotjes aan de slag ging totdat hij een belichting had die net wat beter voelt. “Sommige dingen zie je niet maar voel je wel.” Hoezo rationeel? Rituals gaat over beleven, ervaren. En dat belichaamt hij. Door goed in contact te zijn met zijn voelen en intuïtie.

Een succesvolle ondernemer is in verbinding met hun personeel

Dit voorbeeld maakte nog iets anders duidelijk. Cloosterman vertelde dat hij de tijd nam om personeel mee te nemen in die gevoelservaring, om hen daar zelf ook bewuster van te maken. Dat voelen en weten hoe je dat DNA overdraagt, is een belangrijk onderdeel van hun succesformule. Je kunt iets echter pas overdragen als je je daar bewust van bent. Anders valt er weinig over te dragen… En kan iets niet groeien!

Jouw bewustzijn is de sleutel

Ben jij het DNA van je organisatie? Dan bepaal jij het bewustzijnsniveau dat de organisatie kan bereiken. Zeker als je een kleine organisatie hebt, draait alles om wat jij bewust en onbewust bent en uitdraagt. Een organisatie kan niet verder groeien dan waar jij bent in je bewustzijn. Hoe jij luistert naar je gevoel en intuïtie. Als ondernemer kun je niemand de schuld geven als het fout gaat, want jij bent de baas. Het voert allemaal terug op jou. Om een andere spreker van die dag te citeren: “Om als ondernemer je bedrijf verder te laten groeien moet je vooral naar jezelf kijken.”

Wat doe jij om te groeien? Door te proberen anderen te kopiëren of door jezelf in de spiegel aan te kijken? Wat denk jij dat werkt?

Ondernemende groet,

Lars Lutje Schipholt

bewustzijnskatalysator en coach voor ondernemers

https://iesberg.nl/hoe-word-je-meer-authentiek/